حضور گروه‌های حرفه‌ای در این دوره چشمگیر بود/ مستقیم‌گویی مفاهیم سبب زدگی مخاطب می‌شود

عضو هیأت انتخاب آثار بخش تئاتر کودک و نوجوان رضوی گفت: جشنواره امسال پیشرفت بسیار عجیبی دارد و آن هم به دلیل اینست که کسانی که در آن شرکت کرده‌اند اکثرا از حرفه‌ای‌های تئاتر کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) امیر مشهدی عباس با بیان اینکه جشنواره رضوی، سابقه برگزاری زیادی طی سالیان اخیر دارد اظهارکرد: با مقایسه این دوره نسبت به دوره‌های قبلی باید گفت امسال این جشنواره پیشرفت بسیار عجیبی دارد و آن هم به دلیل اینست که کسانی که در آن شرکت کرده‌اند اکثرا از حرفه‌ای‌های تئاتر کشور هستند.
وی با بیان اینکه در دوره‌های قبل حرفه‌ای ها خیلی برای حضور در این جشنواره رغبت نشان نمی‌دادند، افزود: فضای کارهای سال های گذشته یک فضای کاملا محدودی بود اما در این دوره، شرکت کنندگان بسیار حرفه ای وکار بلد هستند که این حضور منجر به تولید آثار حرفه ای در این حوزه می‌شود.
به گفته وی، کارهای این دوره از جشنواره تنها به صرف اینکه کار مذهبی باشد، نیست بلکه خلاق مدار بوده و سجایای اخلاقی را نیز مورد توجه دارد و مواردی چون صله رحم و روابط درست بین انسان‌ها را در قالب نگاهی که به امام رضا(ع) دارند، مطرح می‌کند.
مشهدی عباس تصریح کرد: مورد بعدی که در رابطه با پیشرفت این جشنواره می‌توان به آن اشاره کرد، اینجاست که امسال جشنواره به صورت حضوری نیست و اجرای عمومی در شهرها مد نظر است که این موضوع نیز به توانمندسازی استان ها و ایجاد تحول در این خصوص می انجامد و پویایی بیشتری به جشنواره می‌دهد.

به تصریح وی این رویکرد منجر به تولیدات آثار کیفی تری می‌شود که مخاطب عام مردمی را بتواند جذب کند و لذا گروه‌های نمایشی صرف جذب نظر چند داور در جشنواره تولید اثر نمی‌کنند بلکه یک کار با کیفیت و فاخر برای مدت زمان بیشتر اجرای عموم در بین مردم را هدف قرار می‌دهند که این نقطه قوت است.
عضو هیأت انتخاب آثار بخش کودک و نوجوان رضوی با بیان اینکه آثار این دوره طی چند مرحله غربال و به انتخاب نهایی برای اجرای عموم رسیدند، گفت: این یک حرکت رو به جلوست که بهترین آثار انتخاب شدند و قبل از اجرا نیز گروه‌های نمایشی با مشاوران همفکری و هم اندیشی داشتند تا بتوانند اجراهای خوب، کم نقص تر و کارشناسی شده را برای مردم ارائه کنند تا استقبال عمومی نیز ارتقا یابد.
وی تغییرات جشنواره امسال را گامی رو به جلو و در راستای پیشرفت جشنواره قلمداد و تاکید کرد: با این تغییرات، جشنواره جایگاه خود را نه صرفا به عنوان یک جشنواره صرفا مذهبی بلکه به عنوان یک جشنواره حرفه‌ای مذهبی آئینی در کشور باز کرده است.
به زعم‌ مشهدی عباس، ارادت اصلی ما به بزرگانی مثل امام رضا(ع) همواره فضایی را ایجاد می‌کند که بتوانیم حرفه ای تر و درست تر این اهداف را پیش برده و جامعیت دهیم.
وی متذکر شد: اگر نویسنده خودش تئاتر کار باشد و به این هنر اشراف وافی داشته باشد متون نمایشی در این حوزه قوی تر و کارشناسانه تر خواهد شد چرا که جنس کار را می‌شناسد و بهتر می‌تواند در رابطه با آن خلق اثر کند.
مشهدی عباس همچنین بر اهمیت غیر مستقیم گویی در تئاتر به ویژه برای مضامین اعتقادی و مذهبی نیز صحه گذاشت و ابرازتاسف کرد: گاهی شاهدیم برای حوزه رضوی و شخص امام رضا(ع)، از مستقیم گویی مفاهیم استفاده و کار را سفارشی تر می‌کنند و با این کار بخش دراماتیک کمرنگ تر می‌شود که درست نیست.

وی با اشاره به تاثیرگذاری بیشتر مفاهیم غیرمستقیم بر ذهن مخاطب خاطرنشان کرد: القای غیرمستقیم مفهوم در نمایش‌ها این امکان را به این جشنواره میدهد که با با بیان دراماتیک احادیث و موضوعات دینی و اخلاقی حرفه ای تولید شود.
به تاکید این عضو هیأت انتخاب آثار بخش کودک و نوجوان رضوی مستقیم گویی مفاهیم سبب زدگی مخاطب می‌شود که از این منظر باید مورد توجه گروه‌های نمایشی باشد.
وی با بیان اینکه مضامین اخلاقی در سایه احادیث و روایات در نگارش متون برای قشر کودک و نوجوان باید بیشتر مورد توجه باشد، گفت: اینکه قبل از برگزاری جشنواره قالب بندی و چارچوب مشخصی برای دریافت آثار توسط کارشناسان و دست‌اندرکاران جشنواره مشخص و ارائه می‌شود و موضوعات تعیین میگردد بسیار خوب است.
مشهدی عباس اضافه کرد: تعیین موضوعات هر بخش برای نگارش نمایشامه نویسی بسیار کمک کرده و منجر به کیفیت بخشی به اثر نیز خواهد شد.
وی عنوان کرد: این درایت که چند متن قوی قبل از جشنواره در دسترس گروه‌ها قرار داده می‌شود تا هدف و کارویژه‌ی جشنواره را بدانند نیز ویژگی درست جشنواره‌ است و سبب تقویت آثار می‌شود.


۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =